zomerkamp2018.reismee.nl

Maandag en dinsdag

Maandagochtend hebben we de stad onveilig gemaakt. Omdat Camiel speciaal voor ons opengaat en niet na enen kon, moest de planning worden aangepast. Dus dat betekende uitslapen, opmaken, mooie jurk aan (in ieder geval Amaranth) en op pad richting de wereldstad Loon op Zand. En wanneer u dacht dat winkelleegstand in grote steden een probleem is dan bent u nog nooit in Loon op Zand geweest. 1 supermarkt, 1 Kruidvat,  1 kapper, 1 makelaar, 1 slijter, 1 slager, 1 cafĂ©-restaurant (altijd dicht op maandag), 1 Bruna of Primera of zo, 1 dameskledingzaak en 1 frietzaak (die van Camiel) en dat is het. Verder staan er een stuk of 10 winkels en horecazaken leeg, dus dat is een lekker druk en levendig centrum. Voor onze kids is het echter genoeg, want ze kunnen snoep en limonade kopen en zich vol eten met patat, frikadellen en/of ijs en dat doen ze met groot enthousiasme. Camiel zo geen spijt hebben van de twee uurtjes die hij open is geweest.

‘s-Middags spelen we levend kwartetten. Dat betekent vier ploegen die elk beginnen met 1 tennisbal, 1 afwasteiltje, 1 beker, etc. In totaal 8 voorwerpen en het doel is dat je een kwartet bij elkaar verzamelt in je eigen thuisgebied van 4 bij 4 meter. De rode groep met o.a. Julie, Patrick, Sven, Indyra, Jessie, Tobias, Pim en Justin speelt als een dolle en heeft op een gegeven moment 4 kwartetten. Daarop bedenken de heren dat ze moeten zorgen dat geen enkele andere groep ook 4 kwartetten kan halen want dan hebben ze gewonnen. En daar is een oplossing voor: zorgen dat de spullen zo verdeeld zijn dat de anderen geen kwartetten kunnen krijgen. Dus ze pikken bekers bij geel die ze bij blauw bezorgen, halen lepels op bij de ploeg zonder lintjes die ze naar geel brengen en zo gaat het verder. Hun eigen thuisgebied is behalve de 4 kwartetten helemaal leeg en wordt niet meer verdedigd, dus dat is ineens een raar spel. Ze winnen het dik, knap gespeeld!

Vervolgens het diner. Is weer een klapper, want we hebben niet alleen bloemkool maar ook broccoli. Dat opgeteld bij de patat van tussen de middag levert dat een echte feestdag op. Na dat feestmaal (met ook nog chocoladevla) gaan de oudste mannen en de dames van de groep net onder de oudsten buiten aan de slag met de afwas. Ze hebben aan tafel zitten klieren met water en mogen dat buiten gaan vervolgen. Dat doen ze met groot enthousiasme en wordt een groot schuimfestijn: in twee spoelbakken gaat een enorme fles afwasmiddel leeg en ze smeren het werkelijk overal bij elkaar. In het begin gaan Lisa en Jamie nog onverstoorbaar door met afwassen terwijl Frits tussendoor loopt met alles wat schoon is, maar het wordt steeds gekker. Uiteindelijk nemen Mika, Quirijn en Thijs het op tegen Caitlin, Lara en Lisa in een potje elkaar met natte theedoeken op de benen slaan. Mochten ze met wat blauwe plekken of rode striemen thuiskomen dan is dat omdat ze alle zes niet opgeven en lachend klap na klap ondergaan. Fenny staat er trouwens bovenop en je ziet haar denken “wanneer ik over een paar jaar 15 ben ga ik dat ook doen en Justin en Koen eens flink in elkaar rammen”. Na afloop komt Caitlin nog langs in een korte broek en ze zegt “moet je deze been zien, helemaal rood”. En een lol dat ze heeft. Verder kwam de hardste klap van Mika maar die werd door Quirijn opgevangen met zijn hand. Zijn vingers zitten er nog aan, maar hij heeft ook wel een fraai dansje gemaakt. Lisa haalt trouwens een andere truc uit. Ze roept ik stop ik stop en wanneer Thijs zich omkeert geeft ze hem toch een lel op zijn kuiten. Thijs is de enige in korte broek, dus die komt goed aan maar hij geeft geen krimp en lelt gewoon terug. Om het leed te verzachten: wij zijn nu eenmaal het land dat Rico Verhoeven als held heeft en uw kinderen speelden op die ene actie na fair en toen wij vinden dat het zat was stopten ze er gelijk mee.

Na de afwas gaan we het bos in voor het dierengeluidenspel. Lieke en Jill zijn daar de kip, alleen doet de kip niet mee dus ze kakelen zich een ongeluk zonder dat er iemand hun kant op komt. Verder is er een groepje met onder andere Karan en Matthijs. Dat heeft ook problemen. Om te beginnen heeft Karan zijn bril in het Kamphuis laten liggen. Is bewust, want wanneer je in het donker valt gaat je bril misschien wel kapot of kun je hem niet meer vinden, slim bedacht. Wel jammer dat hij nu niets ziet. Matthijs heeft een ander probleem: hij moet voorzichtig doen want hij heeft zijn pyamabroek al aan dus die moet niet vies worden. Verder lopen Hubert en Anthony als beesten door het bos. Anthony heeft aan het eind meer dan 3000 stappen op zijn stappenteller staan, dat betekent dat Jessie, Iris en Ashley zo’n 12.000 passen hebben gemaakt. Die hebben dus erg lekker geslapen.

Terug naar het Kamphuis en dan gaan de oudsten weer weg voor dodende straal. De jongste jongens (Ajay, Jaiden en Sven) gaan douchen en naar een mannen-party. DJ Ajay zorgt voor muziek en zegt dat hij emmers nodig heeft wanneer er ook leuke meiden komen. Snapt u dat? Na enige uitleg ik wel: in die emmers moet water, de emmers moeten op de deur gezet en wanneer er een meisje naar binnen komt moet ze zo’n emmer water op haar hoofd krijgen. U begrijpt: het moet een echte mannen-party zijn en dus mogen er geen meisjes naar binnen. Na 3 minuten party zegt Hans “nou, mooi geweest, nu slapen” en hij loopt weg om een kwartiertje later te zien dat ze echt slapen. Zijn de mannen de volgende ochtend oprecht boos omdat ze geen mannenparty mochten houden.

Bij de dodende straal blijken schuim en watergevechten hun tol te eisen, want de leiding die op de hoeken van het speelveld zit zien bijna niemand voorbij komen. De leiding moet dus zichzelf vermaken en doet dat met verve: Jerry en Petra verstoppen zich achter een bankje wanneer Daisy er aan komt en laten haar toch schrikken door wilde zwijnen na te doen. Daisy durft nooit meer een bos in denk ik. Verder hebben de jagers een vrije avond omdat er weinig wordt gelopen en veel in de hei wordt gelegen, is ook wel eens lekker.

Inmiddels is het dinsdagochtend. We gaan speurtocht lopen. Bij ons als leiding is de stemming uitgelaten, nu eens kijken hoe het humeur van onze kids is. Bij Julius slaat de vermoeidheid in ieder geval toe. Hij gaat met alleen maar meiden het bos in. Bij het verzamelen vraagt Renate “zo Julius, heb je je harem bij elkaar” waarop Julius door zijn haren veegt en zegt “ja hoor”. Een letter verschil maakt soms toch een groot verschil.

Tijdens de speurtocht (bedoeld als ochtendonderdeel) gaat er met groep 1, 2 en 3 iets mis in de route. Ze lopen zo gruwelijk verkeerd dat de groepen 5, 6 en 7 die daarna moeten vertrekken (groep 4 is dan ook al onderweg) besluiten eerst te lunchen voordat ze weg gaan. Zo wordt een ochtendonderdeel niet alleen een dagonderdeel, maar het geeft die groepen ook gelegenheid om enige tijd aan computer- en mediaeducatie te besteden. Ik weet nu in ieder geval hoe tinder werkt en ken de verleiders uit Temptation Island VIPS. Niet dat uw kinderen ineens actief zijn op tinder of zich hebben aangemeld voor temptation island, maar ik kan op mijn werk nu in ieder geval beter meepraten bij de koffiepraatjes.

De speurtocht zelf is verder prima. Goed weer, leuk rondje, prima opdrachten en naar wat ik hoor leuke groepjes. Tara en Lisanne hebben met verbijstering zitten kijken naar de leiding van hun groepje. Die hebben een half uur mee staan zingen en dansen met allerlei hits uit het verleden. Verder hebben ze wel heel meegezongen en meegesprongen met het door de groep zelf geschreven kamplied, dus eigenlijk zijn ze (gelukkig) net zo knettergek als de leiding is. Maar zelf zien ze dat misschien wel totaal anders.

Vindt u deze informatie onduidelijk? Wij geven graag een toelichting.

Geef het door aan de afzender wanneer deze e-mail niet voor u is en verwijder dit bericht.